onsdag 2. september 2009

45) 1. Joh 1, 1-4

I. v. 1-2. Om livets ord.

Et hovedtema i innledningen til dette brevet er LIVETS ORD. Her mener Johannes Jesus, Joh. 1,1 og 14. Åp. 19,13. Jesus kalles Ordet. - Men det kan også bety Bibelens ord, dvs. budskapet vi finner i Bibelen. Jesus og Bibelen er ett, og de kan ikke skilles. Bibelen forteller om Jesus, og Jesus viste til Skriftene når han forkynte. På gresk brukes her Logos for ordet

La oss tenke over det: Så lenge Livets ord får virke og slippe til i våre liv, så lenge er det håp og mulighet for Gud til å arbeide blant oss, og dermed er det håp for kristendommen i denne tida. Derfor bør vi bruke det rikelig og tro det som det står. Kol. 3,16.

Livets ord kalles slik fordi:

1) Det har liv i seg selv. Det er levende uansett hva mennesker sier og kritiserer det. 1. Pet.1,23. Hebr. 4,12. Derfor behøver vi ikke stemning og følelser for å noe fra Gud. Derfor overlever det også, på tross av kritikk og motstand!

2) Livets ord bærer også liv med seg - det "skaper hva det nevner". Det er ORDET som skaper liv og vekkelse. Herren må gjøre det, og han gjør det Ordet. Jer. 17,5-7.

I dette brevet står det mange ting om Ordet, eller Jesus. Og det ser vi helt fra første vers. Vi noterer oss dette nå:

1. Ordet VAR fra begynnelsen, gr.: Ap archæs. Det sier oss at det er evig, uten begynnelse og uten ende. Joh. 1,2. Men det sier også at det er guddommelig. Bare den som er av Gud, er fra begynnelsen. I Skapelsen var det med - som Guds verksmester. Ordspr. 8,27-32. Derfor bør vi høre ham og følge hans vei.

2. Ordet er ÅPENBART for oss. Av naturen kjenner vi ikke Livets ord og forstår ikke Guds vilje. Men Jesus kom til jord, ved inkarnasjonen. Og da viste han oss Gud, Joh. 14,9. Han fikk et legeme, Hebr. 10,5. Og det fikk han for å ofre det for oss. Han kom og tok bolig iblant oss, eller ordrett: slo opp sitt telt iblant oss.

Men spørsmålet er om han er åpenbart i oss, Ef. 3,17 og Joh. 15,4. Jesus vil bli i oss. Både Kristus for oss og Kristus i oss er viktig. Han døde for oss, og han lever i oss.

3. De frelste har OPPLEVD Livets ord. Vi har hørt det, sett det, skuet det og følt og kjent på det. Det taler om sterk og nær kontakt mellom en troende og Kristus. Merk også progresjonen i opplevelse fra å høre til å ta på og føle. det øker i intensitet og viser en god kristen utvikling og vokster i nåde. Historisk sett taler dette ordet om at disiplene hadde møtt Jesus personlig. Men ved troen kan vi få et like reelt møte med Mesteren i dag.

4. Vi VITNER om dette. Å vitne er å fortelle det en har sett og opplevd, Joh. 3,11. Vi må først oppleve eller se noe før vi kan vitne. 1.Joh.4,14.Og alle troende har fått dette vitnesbyrdet i seg, 1.Joh.5,19 selv om ikke alle kan uttale det like godt og klart med ord. For merk hva det egentlige innholdet i et slikt vitnesbyrd er: Gud har gitt oss evig liv og det er i Jesus, kap. 5,11. Slike sanne og rette vitnesbyrd trenger vi mer av - og ikke hva vi subjektivt har opplevd. Kirkehistorien og vekkelsens historie har vist at Gud arbeider sterkt når de troende har sanne og sterke vitnesbyrd. Da vokser Guds rike.

5. Vi FORKYNNER dette Livets ord, sier Johannes. men forkynnelsen går sammen med vitnesbyrdet og kommer ofte etter det. For det har mest makt i seg til å overbevise. Men vi skal forkynne, preke og tale alt Guds ord selv om det ikke smaker verken for forkynneren eller for forsamlingen. Mange ganger kan vi reagere på det Guds ord sier, for det taler oftest rakt motsatt vår natur og tankegang. Etter syndefallet er vår tanke ødelagt i forholdet til Gud. Derfor må både vår tanke og tro korrigeres på Guds kompass som er Bibelen.

Og Guds budskap skal forkynnes for alle, sier Bibelen, Mark.16,15. Det er ikke forbeholdt noen spesielle, verken rase eller utdannelse e.l. Derfor er misjonen så viktig. Den var faktisk Jesu siste befaling.

Her får vi også innholdet i vår forkynnelse i svært fortettet form: Om Livets ord, om Jesus og han gjerning og budskap. For dette ordet bringer oss nær Gud, v. 5.Vi skal rope til folk at Gud er lys og at vi bør leve vårt liv der. Da har vi samfunn med ham - et inderlig forhold med Gud selv.

II. V. 3-4:

Hvorfor skriver så Johannes dette brevet? Det svarer han på i v. 3-4 og senere i brevet. Vi ser at det er flere grunner til at han skriver. Men brevet har ingen direkte adresse til noen spesiell menighet. Det taler på en særlig måte til alle menigheter og det gjelder oss alle.

1. Han skriver til de troende for at de kan ha samfunn med ham, med apostelen, v.3. Her taler han ikke om menneskelig vennskap og kjennskap, og hans skriver heller ikke bare til de som er enige med ham i alle spørsmål. Han mener de helliges samfunn, eller også det hellige samfunn. Det består av alle sanne troende over hele jorden til alle tider. De troende i GT er med i dette samfunnet, og alle som kommer til å tro like til den siste dag. At de er sammen om Ordet er den rette enhet og økumenisme blant kirkene.

Først kommer samfunnet med Faderen og Sønnen. Det blir skapt ved troen på Kristus uten en eneste gjerning. Da innlemmes vi i menigheten. Vi får del i det evige liv ved troen, og Ordet forteller oss som det.

Men da oppstår også et samfunn mellom alle de som tror. Det kommer han tilbake til senere i brevet og utdyper hvor viktig det er. Her vil vi bare si at en troende kjenner seg hjemme der de troende samles, og vi bør ta vare på det. Joh.10,9. Dette brevet er en hjelp i så måte.

2. Han skriver videre for å gi oss den sanne glede, v. 4. Noen gamle manuskript til Bibelen har her et annet ord og sier: så vår glede kan bli fullkommen (ikke deres). Forskjellen er egentlig ikke så stor.

Verden har en glede, og andre religioner kan gi en glede - men ikke sann og varig. Johannes skriver til og med at deres glede skal være fullkommen. Hvem andre enn Jesus kan gi det? For der er hvile for hjerte og sjel, og den kristne glede er ikke over at vi lykkes eller har mye moro eller ser storheten i menneskelig kunst og kultur. Vi skal ikke forakte det rene og sanne i denne verden, som Paulus minner oss om, Fil.4,8. Men det gir ingen den kristen glede, for den er fra Gud og har noe av himmelen med seg. Joh. 15,11; 1.Pet.1,6.

3. Han skriver videre for å gi leserne visshet om frelse, kap. 5,13; 3,14 og 19. Bibelen sier at vi ikke bare kan eie det, men vi skal vite at vi er frelst. Dette brevet kan klargjøre det. Jfr. Joh. 20,31; 2.Tim. 1,12; Joh.19,25.

Frelsesvissheten er ikke bygget på følelser, men på fakta. Og hvilke fakta er det? Jo, det er troen på Guds vitnesbyrd, kap. 5,11-12. Og det har vi egentlig i full mon, nemlig i Guds eget ord - vår Bibel. I en sum kan vi nevne det nå:

a) Gud har gitt oss evig liv. han skal ikke gjøre det en gang i framtida. De frelste har allerede NÅ fått det evige livet. Joh. 3,36. Og det fikk vi i troens øyeblikk.

b) Det evige liv finnes i Jesus - hans Sønn. Vi finner det aldri i oss selv, våre gode gjerninger eller vår kristendom. Er vår kristendom noe annet enn Jesus, er den falsk. Det er ham i stoler på og bygger vårt framtidshåp på.

c) Å eie dette evige liv vil si å eie Jesus, Guds Sønn. Frelsen består ikke i kunnskap om Jesus, men i å eie ham i troen. Hele spørsmålet blir derfor dette: Er Jesus min? Og eier du ham da eier du alt hva hjertet kan evig begjære…

Studerer vi dette brevet sammen med mye annet i Bibelen, ser vi forskjellen på Guds barn og verden som her kalles Djevelens barn. Og da kan vi se hvor vi står. Så må du søke inn til Jesus i bønn, bibel og tro og hente fram det Ordet sier Jesus, din frelser og frelsesgrunn.

4. Brevet vil også ADVARE MOT SYND, kap. 2,1. Det var ikke Guds mening at vi skulle synde bevisst. Men vi må skille mellom å ha en syndig natur som bare vil og kan synde - og å gjøre synd i handling åpent og frivillig. Det kaller Johannes her å ha synd (1,8) og å ha synda (1,10). Det siste betyr å praktisere synd og leve i synden. Det advarer Johannes sterkt imot.

Vi kan falle i synd og gjør det ofte. Og det er alvorlig og farlig. Da er spørsmålet om vi blir liggende i synden og fortsetter å praktisere den. Det kan ikke et Guds barn. Da dør livet i Gud. Kap. 3,8. Flere ganger i kap. 3 ser vi det. Derfor bør vi ta synden alvorlig. Jesus sa også det: Joh. 5,14 og 8,11.

Johannes forkynner ikke syndefrihet, men formaner til forsiktighet slik at vi ikke faller ut av nåde. Og skulle det skje at vi faller i synd, viser han at det er hjelp å få - hos talsmannen, kap. 2,1.

5. Johannes vil ADVARE MOT VRANGLÆRE, kap. 2,26 og 3,7 m.fl.st. Dette har alltid vært nødvendig i Guds rike, men det er særlig nødvendig i den siste tid, Mat. 24,4-5 og 11.

Et hovedsikte med brevet er altså å vise at ikke alle som sier de er kristne, er det i realiteten. Han vil vise oss at falske kristne ikke er noe nytt eller noe vi kan ta lett på. Det er faktisk bibelsk rett å kjempe mot vranglære og falske kristne og å holde fram den rene, sanne lære. I vår tid ser vi at det blir lite forstått og de som kjemper på denne måten blir hånet og uthengt på flere måter.

Ganske mye av dette brevet er faktisk en kamp mot vranglæren og vranglærerne. Vi finner det i mange vers når vi bare blir oppmerksom på det. Nå skal vi lære av Johannes - han var tross alt kjærlighetens apostel, men talte likevel sterkt mot de falske forkynnerne. Det skal også vi gjøre selv om det smerter oss.