mandag 7. september 2009

103) 1 Tes 3, 6-10.

Timoteus kommer tilbake,

3, 6-10.

.

Det er helt tydelig at denne turen har hatt svært mye å si for Paulus. Det er som om han var i angst dag og natt for hvorledes det gikk dem. Det var ikke selvsagt at de ville holde ut. Han kjente Satan og hans listige angrep. Ef. 6, 11.

.

a) Timoteus kommer med et godt bud, v. 6.

Han opplevde at troen og kjærligheten deres var etter Guds ord og vilje. Det må bety at både kristentroen og livet var rett. Han merker også at de ikke hadde glemt Paulus og de andre.

.

b) Timoteus trøster Paulus, v. 7-8.

Uttrykket ”i alle vår nød” viser at trengselen var stor for Paulus også etter at de hadde reist fra Tessalonika. Meningen er nok at det ofte var forfølgelse. Men tanken på de kristne vennene i Tessalonika har ikke gjort striden mindre.

.

Men nå ble Paulus trøstet. Det stod vel til med de troende! Nå kunne han virkelig leve. V. 8. Livet for Paulus var ikke velstand og menneskelig hygge og trygghet. Nei, spørsmålet var hele veien: Hvordan stod det til med de kristne? Stod de stødt i troen på Jesus? Han kunne ikke leve føpr han visste det. Og nå var budet kommet. De levde i troen på Jesus!

.

c) Hva kan Paulus gi Gud som takk? V. 9-10.

Det er bare et retorisk spørsmål og har ikke noe svar her. For han kan egentlig ikke gi Gud noe. Saken hører Gud til, han kjenner bare nåde og glede over å få se at Gud frelser og bevarer menneskene. Likevel kunne han ikke slå seg til ro slik heller. Han visste at han var i Guds sted og skulle arbeide for ham. Derfor bad han natt og dag om å få komme tilbake til dem.

.

Det er særlig to ting som lå tungt på hans hjerte nå:

Først å utfylle det som ennå mangler i deres tro. Hva betyr det? Det må ha med voksteren i troen å gjøre. Tessalonikerne var nyfrelste og hadde mye å lære og erfare: Om hvorledes frelsen var, hva Jesus hadde gjort for dem og hav de eide i ham. Kristenlivet er heller ikke alltid enkelt. – Hvorledes skal vi leve rett som kristne i alle ting? Alt dette ville han gjerne få tale med dem om. For han visste at da ville de lettere stå fast mot alle fristelser.

.

3) Alt er i Guds hånd, v. 11-13.

Dette må være overskrift her. Vi kan lengte og ønske og be om å få noe. Men alt er i Guds hand. Han vet hva som er best.

.

a) Han skal lede Paulus til dem, v. 11.

Herren er både Gud og Far, og nå vil han gi dem det beste. Ordet lede er på gr. Katevthynå betyr å gjøre veien rett og sette den i stand. Og den grammatiske form og tid viser at oppfyllelsen av ønsket var mulig, sier Rienecker. Se også Apg. 20, 1ff.

.

b) Han skal gi mer kjærlighet, til de troende og til alle, v. 12.

Her gjelder det den forpliktende kjærligheten (agape). Han setter seg selv opp som eksempel: liksom jeg. Man må leve et sant kristenliv om man skal bruke seg selv som eksempel for andre. Og det kunne Paulus.

.

c) Han skal styrke dem til Jesus kommer igjen, v. 13.

De skal bli ulastelige i hellighet, sier han. Det er sterke ord og kan ikke bety at de eller vi skal leve et syndefritt liv på jorden i det daglige. Det kan ingen. Det går også fram av ordene her: Det skal skje for vår Gud og Faders åsyn når vår Herre Jesus kommer igjen. – Vi blir aldri ulastelige blant mennesker. Der vil vi stadig falle og feile uten at vi egentlig vil det. Men vi skal ikke avsvekke disse ordene og tillate oss å være slurvet i livet. Det ødelegger mye for Guds sak.

.

Likevel får vi hvile i dette: I Kristus er vi skjult i hans rettferdighet og hellighet, og der er vi fullkomne. Og det skal vise seg når han kommer igjen. Her er ett av hovedtemaene i brevet: Jesus kommer igjen. Dette tema kommer igjen med full styrke i kap. 4. Nå blir vi minnet om at han kommer igjen med alle sine hellige. Det må være de troende og ikke englene (som i 2. Tes. 1, 7). Og da skal han vise de troende fram som fullkomne, fordi vi er skjult i Kristus Guds Sønn.