fredag 25. september 2009

142) 1. Kor. 14, 8.

Basunen.

1. Kor. 14, 8

.

Basuner og trompeter ble mye brukt i Israel, f. eks. i ørkenvandringen da de skulle kalle folket sammen. Det gjaldt krig og arbeid og marsjen videre. Ulike basuner ble brukt til det. Når folket hørte basunen lyde, skulle de komme og slik vise lydighet mot Israels Herre.

.

Dette lærer oss noe om vårt åndelige liv. Guds ord må forkynnes i vårt land, for å samle folket til Guds rike og til strid for det. Og så må forkynnelsen vare klar og tydelig, og dermed i samsvar med Guds ord. Ellers vil ingen ta kristendommen alvorlig. Den blir mer som en organisasjon som vi kan melde oss inn i eller ut av. Bibelen sier at kristendommen er livsviktig for folket, og da må forkynnelsen være klar og tydelig.

.

Det er flere slags basuner i denne sammenheng.

.

1. Frelsesbasunen.

Det er ordet om frelse for syndere. Denne basunen roper ut frelse for alle som kommer til Jesus. Det skal den gjøre så lenge nådens tid varer. Og ingen makter å stanse denne basunen. Det vil alltid være noe som roper, selv om andre prøver å stanse den. Gud har sine vitner over hele verden nå, og det takker vi ham for.

.

Spørsmålet er om den lyder klart nok. I vår tid er det mange tanker om hva kristendom er, og hva som skal til for å være en kristen. Noen av dem bygger ikke på Bibelens ord. Da kan det lett komme uklarere toner fra frelsens basun. Vi tror at det skal komme slike uklare basuner i den siste tid. Da taler Bibelen om at mange vranglærere skal komme. Da vil folk ha noe som klør i øret, 2. Tim. 4, 3-4. I Ungdomsoversettelsen fra 1959 står det: de vil stadig høre noe nytt. De vil ha noe behagelig. I den svenske oversettelsen fra år 2000 heter det: de ”skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar”.

.

Noen slike uklare toner er f. eks. dette: Det er nok at du er døpt, alle døpte hører til kirken og er dermed kristne. Bibelen sier aldri det. Eller dette: Du er snill og grei og oppfører deg høflig, er hjelpsom og betaler din skatt. Hva mer kan Gud kreve av oss, spør noen. Men nei, det er ingen himmelvei. Basunen skurrer. Eller du tror på Gud som en snill og grei størrelse oppe i himmelen. Og da trenger du ikke Jesus, hva skal vi med ham? spør noen. Jo, Jesus er den enste veien til frelse. Du kommer ikke utenom ham. Og da kan du høre noe som ikke behager tanken, for Ånden vil avsløre våre synder.

.

La oss peke på et par punkter i forkynnelsen som gjør den klar:

a) Det handler om omvendelse. Over alt i Bibelen taler Guds tjener til folk om det. De må vende seg bort fra avguder og synd. Der den tonen er klar, der er det håp. Mat. 3, 2; 4, 17; Apg. 2, 38. Omvendelsen er den trange port inn til Guds rike, Mat. 7, 13-14. Det koster for oss mennesker å si nei til vi synes er godt nok.

.

Men vår tanke må stadig justeres på Guds ord. Ludvig Hope sa at det er mot vår natur å vende om. For da må vi gå i oss selv. Jeg undres på om du har snudd ryggen til verden og synden. Det går an å gjøre det nå.

.

b) Dernest handler det om syndenes forlatelse. Vi kommer ikke bort fra at vi har synden, og at synden er alvorlig innfor Gud. Men Ordet sier at den som kommer med sin synd og bekjenner den for Gud, får høre ordet om tilgivelse for alt uten betingelser. I Luk. 24, 47 ser vi den rette rekkefølge: ”I hans navn skal omvendelse og syndenes forlatelse forkynnes for alle folkeslag.” Slik må det være. Ingen får tilgivelse for sin synd uten bekjennelse.

.

Klare toner i denne basunen er 1. Joh. 1, 7: Vi må fram i lyset med vårt liv og legge oss i Guds hånd. Da peker Ånden på blodet som renser fra all synd. Golgata er kilden til frelse.

.

Ei jente stod opp i et vitnemøte og sa bl.a.: ”Jeg er så glad for at 1. Joh. 1, 7 sier at blodet renser.” Da sa en annen: Nei, det er ikke sant – for du lever i synd! Det kostet nok for ham å si det, men sannheten må fram.

.

2. Krigsbasun.

Den skulle kalle til kamp og strid. For oss taler den om misjonen og arbeidet for Guds sak. Apg. 1, 8: Dere skal være min vitner. Misjon er på en måte en strid mot det onde, mot djevelen, synden og verden. Og det er en kamp for Gud og hans rike. Som troende står vi på Guds side i denne striden. Den begynte allerede ved syndefallet da fiendskapet begynte, 1. Mos. 3, 15.

.

Vi er ofte klar på at hedningene går fortapt uten Jesus. Men er vi like tydelige i vår tanke på at vår slekt og våre naboer og det norske folk er like fortapt ut Kristus Jesus?

.

Det farlige i dette er at folket sover midt i sin synd og ser ikke at det går dem evig galt. Derfor må det en VEKKELSE til – ikke bare i bygd og by, men i folkets hjerter. De må vekkes opp til å se sin sanne stilling og at de er i stor fare åndelig sett.

.

Når folk begynner å se det, blir det ikke så mye spørsmål om man skal velge å bli en kristen, som at man MÅ bli det. Da er det ikke noe valg, det er en nødvendighet.

.

Guds folk må kanskje fornyes til denne krigen, for å gå lydighetens vei. I 2. Krøn. 13 fortelles om krig mellom Juda og nordriket Israel. Juda var omringet både foran og bak. Da satte de i et krigsrop, står det, v. 15. De seiret og ble sterke – fordi de satte sin lit til Herren, v. 18. Det er løsningen for oss alle.

.

3. Domsbasun.

Ved tidenes ende vil det lyde en siste basun. Da skal alle folk kalles fram for Gud og stilles til ansvar og regnskap for sitt liv. Det blir en alvorlig dag. Og da blir skillet mellom kristne og verden synlig for alle. Ingen skal da være i tvil om hvem som er troende og hvem som er en hykler eller hedning.

.

De kristne kalle hjem til himmelen til evig glede. Det er alle de som tok imot Jesus i sitt hjerte og levde livet med ham. Det blir en herlig dag. Da er vi fri fra alle synder og sorger, og vi skal være i den himmelske herlighet i alle evigheter. Du blir vel med der?

.

De ufrelste blir kalt fram for den store hvite trone. Åp. 20, 12. De skal gjøre regnskap for sitt liv og motta dommen av Gud: en evig fortapelse borte fra Guds åsyn. Da blir det aldri mer mulighet til å omvende seg. Det må du gjøre nå.

.

Er du rede om han kom i dag? Hvorfor skal du vente lenger, det er kanskje din siste anledning før Jesus er her. Det vil skje i et øyeblikk. 1. Kor. 15, 52. Du får lov å komme i Jesu navn.

Amen.

.