lørdag 24. oktober 2009

173) Rom. 6, 23.


Syndens lønn.

Rom. 6, 23

.

Dette verset viser oss de to hovedlinjene i kristendom og kristen teologi. Og vi må tenke og tale rett om begge om det skal gå godt. Det er som med en kjelke med to meier. Den må bruke begge for å komme trygt fram. Vi kan bare tale om det i korthet her:

.

A. Synden.

Gud skapte verden uten synd. Det fante sikke noe feil eller vondt den første tiden i Edens hage. Adam og Eva levde et lykkelig og rent liv i Guds nærhet. Jeg tror de så tilbake på den tiden med glede. Men de mistet alt dette – ved syndefallet. 1. Mos. 3. Da kom synden inn i verden og dermed i mennesket. Og de fikk følger:

.

1) De fikk en vond samvittighet.

Så snart de hadde syndet og dermed gjort imot Guds ord, gjemte de seg blant trærne i hagen da de hørte Gud kom. Før hadde de ingen grunn til det. De hadde samfunn med Gud, han talte med dem, og de fryktet ikke Guds nærvær. Men så snart mennesket kommer i utakt med Gud, sier samvittigheten fra. De visste at de hadde gjort Gud imot, og våget ikke å møte ham. – Slik er det også i dag: De som ikke har gjort opp sin sak med Gud, frykter Gud så lenge som samvittigheten virker i dem.

.

2) De ble jagd ut av Edens hage.

Det betyr også at de kom bort fra det nære forholdet til Gud. Tryggheten var borte sammen med alt det gode som er i Guds nærhet. Det innebærer også at gudsbildet de var skapt i, ble ødelagt. Vi er ikke Guds barn lenger av natur.

.

Da de var ute av hagen, ble porten stengt og dermed adgangen til Gud. Det betyr at Adam og Eva etter sin falne natur ikke var frelst og var uten håp for evigheten. Paulus sier noe om at den som er uten Gud, er også uten håp. Disse to ting hører sammen. Ef. 2, 11-12. Alle deres barn ble født utenfor hagen. De er ikke omtalt så lenge de var innenfor. Derfor er også alle mennesker født i synd. Dermed er menneskeheten som sådan fortapt fra begynnelsen av.

.

3) De laget selv sine klær.

De hadde oppdaget at de var nakne, det var også syndens følge. De skjønte at de måtte ha noe å skjule seg med. I v. 7 står at de tok fikenblad og gjorde kjortler av. Det kan stå som bilde på at menneskene prøver å gjøre noe for å skjule seg for Gud. Han var jo den eneste som var med dem i hagen. Men våre egne gjerninger kan aldri være godt nok til det. Bibelen kaller det lovgjerninger. De som holder seg til dem, er under forbannelse. Gal. 3, 10.

.

Gud viste dem kort tid etter at fikenbladene ikke var nok. Gud gjorde selv klær av skinn til dem, v. 24f. Det gjorde han både for å fortelle dem at det er Hans gjerninger som teller, ikke deres, og for å gi et lite glimt av at frelsen skulle skje ved offer og soning ved blod. Et dyr måtte dø for å skaffe dem frelse. Guds egen Sønn måtte dø for å gi oss en fullkommen frelse.

.

4) Alle mennesker kom under Satans makt.

Der er bare to store makter i tilværelsen, Gud og Satan. Ingen er nøytrale i forhold til dem. Enten tilhører vi Gud eller Satan. Det er i grunnen skremmende å tenke slik. Konsekvensen blir at skikkelige mennesker i denne verden tilhører djevelen og lar seg innerst inne styre av ham. Han er verdens fyrste og har veldige krefter til disposisjon. Han har en åndehær med seg som han leder.

.

Jesus sa et meget kraftig ord til noen jøder en gang: Dere har djevelen til far, sa han. Joh. 8, 44. Det betyr tro at de lot seg lede av ham i sitt angrep på Jesus. Det kunne jo ikke være av Gud. Egentlig er det slik med alle vantro. De er under djevelens innflytelse og makt. Verdenshistorien har mange eksempler på at menneskene er vonde og kan gjøre utrolig vonde og stygge ting med hverandre. De tenker lite over at det egentlig er Gud de handler mot når de gjør noe mot Guds skaperverk. Men slik er det.

---

Syndens konsekvens er døden. Død betyr atskillelse. Du får ikke kontakt eller samfunn med dem. De er i hver sin verden. Gud hadde advart mennesket og sagt dem hva følgen ville bli om de gjorde Gud imot. Da skulle de dø, 1. Mos. 2, 17. Bibelen taler om tre slags død. Den åndelige død er å bli skilt fra Gud. Det skjedde i Edens hage. Deretter er hele menneskeheten skilt fra ham av natur. Den legemlige død er slutten på det jordiske livet, og endelig den evige død som er fortapelsen. Det er menneskets lodd å dø, Hebr. 9, 27. Og fortapelsen er den endelige følge av å si nei til Guds kall.

- Alle var fortapt om det ikke hadde skjedd noe mer:

.

B. Guds nådegave.

Den andre hoveddel i vår tro er muligheten til å bli frelst fra synden og fortapelsen. Syndens lønn kan altså betaltes på en annen måte enn ved at vi går fortapt. Gud grep inn i historien, sendte sin eneste sønn til verden. Og hva gjorde han? Nettopp – han døde. Dermed betalte han vår syndeskyld og tok dødsdommen på seg selv.

.

Nå er frelsen en gave fra Gud, som vi kan få ta imot. Og denne gave er gratis, dvs. av nåde. Denne Guds ”nådegave” er det evige liv. Det begynner her i livet når vi tar imot Jesus som vår frelser. Og det fortsetter i all evighet hjemme hos Gud i himmelen.

.

En gave er fri, og denne gaven er i tillegg ufortjent. Du skal ikke betale noe. Da Jesus ropte på korset: Det er fullbrakt! da var alt ferdig. Du kan bare komme og hente gaven. Du gjør det ved å bekjenne dine synder for Gud og be om tilgivelse.

.

Nådegaven er i ”Kristus Jesus”. Der får du den, ved tro av nåde.

.

Kom til din Frelser, oppsett det ei,

Her i sitt ord han viser deg vei…