fredag 2. oktober 2009

150) 1. Kor 6, 20

Dyrt kjøpt.

1. Kor. 6, 20.

.

I dette skriftavsnittet kan vi finne tre ting som hører sammen og som vi ikke skal skille fra hverandre. I Guds rike er det ofte slik. Flere ting hører så nøye sammen, at hvis vi tar bort noe, vil læren lett bli feil. Vi skal kort peke på det i dag:

.

1. Fly synden.

Bakgrunnen for den kostbare handel i Guds rike er nettopp synden. Den er menneskets verste fiende og har gjort den største skade for menneskeheten. Vi kan aldri si for sterke ord om dette, for synden er verre enn de fleste tror og har oppfattet.

.

Det begynte selvsagt ved syndefallet, 1. Mos. 3. Det blir noen ganger latterliggjort av folk. Det var jo bare snakk om et eple, sier man. Mon det er alt som kan sies om saken? Syndefallet var først og fremst ulydighet mot Gud og hans ord og vilje. Der ligger kjernen i synden. Vi gjør vår egen vilje og følger vår egen tanke og mening. Og vår mening er ikke rett i frelsesspørsmålet. Syndefallet førte også med seg at mennesket ble syndig av natur, og dermed blir vår tanke alltid feil i åndelige spørsmål.

.

Nå er det stor forskjell på synder. Noen er grove og åpenbare for alle. Andre er mindre i våre øyne og gjerne skjult for de fleste. Vi mennesker dømmer som oftest etter det ytre. Da mener mange at de ”små” syndene ikke er så farlige, særlig hvis vi kan skjule dem for andre.

.

For Gud og i dommen er likevel alle synder like, om de er store eller små. Peter kan derfor tale så sterkt som dette: ”Legg derfor av all ondskap,” 1. Pet. 2, 1. Og Paulus sier i sitt første brev, 1. Tes, 5, 22: ”Hold dere borte fra all slags ondt.” Når Bibelen noen ganger taler ekstra sterkt om enkelte synder, som til menigheten i Korint, er det fordi de var aktuelle der og da. Det lærer oss forresten at vi skal tale konkret om synden også i vår tid.

.

All synd er mot Gud og til skade for oss mennesker. En dag skal folk gjøre regnskap for Gud for alle sine synder. Det blir en alvorlig stund. Tenk litt over det.

.

2. Guds mening med oss.

Mange leter etter meningen med livet. De kan noen ganger ikke se at det er noen mening. Alt synes å være så tilfeldig og uten en rød tråd gjennom alt.

.

Er det sant? Tenker vi tilbake til skapelsen ser vi noe. Vi ble skapt i Guds bilde. Det har ingen ting med ytre likhet å gjøre. I så måte er Gud ånd. Luther taler om at gudsbildet er menneskets forhold til Gud, og det vil han ha samfunn med ved sitt ord. Ved syndefallet tapte vi gudsbildet, og dermed kom mennesket i et usant forhold til ham. Det syndige menneske har ikke samfunn med Gud.

.

Guds mening med oss er i første rekke at vi skal komme inn i et rett samfunn med Herren. Noen mener at det er flere veier for å oppnå dette. Derfor har vi ulike religioner og samfunn som er skapt av mennesker. Felles for alt det mennesker gjør, er at det stemmer ikke med Guds vilje i åndelige spørsmål.

.

Meningen med livet blir først å komme i et rett forhold til Gud, og dermed bli et tempel for Den Hellige Ånd, v. 19. Dernest blir det å leve dette nye livet etter Guds vilje slik han viser det i sitt ord, Bibelen. En viktig side ved dette er å vinne andre mennesker for Gud, slik at de også kommer inn i Guds mening med dem. Vi blir aldri ferdig med dette – det er så ufattelig mange mennesker som nå ikke hører Gud til. Skal han få sende deg ut i denne gjerningen?

.

3. Du er kjøpt.

I v. 20 finnes løsningen på spørsmålet. Det viser at Gud har gjort alt han kan for å frelse verden. Han kjøpte oss. Vår oversettelse har her lagt til: dyrt kjøpt. Hele den bibelske teologi forteller at det er sant, selv om grunnteksten ikke har det med på dette stedet. For ”det kostet Jesu dyre blod å frelse meg en dag.”

.

Han kjøpte meg fri fra synden og dens herskermakt over meg. Jeg er løst fra den når jeg tar imot Jesus. Da han døde, var det for å frelse hele meg. Jeg skal en dag få komme til Guds himmel på grunn av hans død. Og jeg skal få leve livet for ham her i verden. Han har jo kjøpt meg på korset, og det gir meg også lyst til å leve for ham. Meningen med livet blir å leve til ære for min Frelser, det gjelder også legemet, skriver Paulus her. Sorgen er at jeg makter det så lite. Kristenlivet blir dermed en spenning mellom mitt ønske og bønn om hellighet, og en sørgelig erfaring av hvor dårlig det går. Derfor må jeg alltid leve i syndenes forlatelse på grunnlag av Jesu død som kjøpte meg fri.

Amen.